Crònica de les II Jornades d'Escoles Hortolanes del Vallès

2017-07-08




El passat divendres 7 de juliol vam trobar-nos a l'escola Lledoner prop d'una trentena de persones vinculades a l'educació i a l'hort, amb ganes de descobrir què podem fer per anar un xic més enllà per entendre l'hort de l'escola no només com un recurs didàctic, sinó com un espai que permet també desenvolupar un model educatiu diferent, repensar la nostra relació amb la natura, l'exercici de les cures per la vida, acostar-nos als cicles naturals, treballar cooperativament, treballar l'art, aprendre a observar...

Volem agraïr des del Casal del Mestre de Granollers i el Seminari d'Educació en Transició a tots els que el van fer possible: l'escola Lledoner per cedir-nos els espais i per la seva participació, totes les persones que van explicar els seus projectes i les que van fer-nos disfrutar l'art i a tots els participants d'aquestes segones jornades d'Escoles Hortolanes del Vallès.

En les anteriors jornades vam incidir en les diverses possibilitats que permet l'espai de l'hort, ampliant-ne la mirada; vam concloure amb la voluntat de crear la Xarxa d'Escoles Hortolanes, entesa com un espai de trobada per aprendre, compartir coneixements i donar ressò al que ja s'està fent a moltes escoles i instituts del Vallès i voltants. Aquesta xarxa ja està donant els seus primers passos i al llarg de tot el proper curs podrà demostrar la seva utilitat.

Aquestes segones jornades les vam orientar en el que hem anomenat bones pràctiques, exemples concrets que s'estan duent a terme a escoles i instituts al voltant de l'hort. Vam mostrar quatre projectes a les jornades: Escola Camins (Les Franqueses del Vallès), Institut Giola (Llinars del Vallès), Escola Simeó Rabasa (Martorelles) i el projecte permacultural de formació y experimentació Phoenicurus (Cardedeu) que es porta a terme als instituts Pla Marcell (Cardedeu) i Vil·la Romana (La Garriga).

També vam poder crear art de forma col·lectiva directament amb les nostres mans, inspirats per tot el procés natural des de la llavor fins els fruits que podem observar als nostres horts. Va ser una experiència molt gratificant en la que va resultar sorprenentment fàcil co-crear amb la resta de companys. El resultat van ser dos grans murals que hem penjat a la seu del Casal del Mestre de Granollers.

Immediatament després vam dansar amb música vinculada al camp i la natura, tot celebrant aquesta trobada amb alegria, i novament fent ús del nostre cos. Un altre exemple de com, al voltant de l'espai i el treball a l'hort, podem treballar l'art.

I finalment vam dur a terme una breu assemblea en la que es va decidir que les trobades al llarg del proper curs es farien coincidint amb les dates en que cal recollir el planter adient a cada moment de l'any. Es tracta, doncs, de seguir els cicles naturals per a trobar-nos, formar-nos i alhora saber que el que plantem és el que toca en cada moment, fet que ens ajudarà també a programar les nostres actuacions a l'hort, aula verda i jardí al nostre centre educatiu.

Tot plegat va concloure amb un dinar i una bona sobretaula, amb ganes de retrobar-nos aviat i continuar fent possible en els nostres centres projectes més transversals i enriquidors, amb el suport i la inspiració d'altres associacions i escoles per dur-ho a terme, a través de la Xarxa d'Escoles Hortolanes.